Reisverslag Nepal
13 augustus – 20 augustus 2004
(Meer reisverslagen? Zie www.hvanoorschot.nl China, Tibet, Thailand, Uganda, Peru, Bolivia, Vietnam en Cambodja)

Dag 18
Hiermee sluiten we het hoofdstuk Tibet af, want de volgende dag brengen de jeeps ons naar de grens. Formulieren invullen, stempel halen en we zijn er door. Weer de jeeps in voor de laatste 8 km China. Het gaat nog steeds omlaag, nog steeds spiegelgladde weg met afgronden, woeste bergbeken en hoge watervallen. Dan nemen we afscheid van de chauffeurs en van onze Tibetaanse gids Puntsjok en lopen met de bagage over de Friendship Bridge Nepal binnen. Weer formulieren, een zegeltje en stempels, sjouwen met de bagage en wachten op de bus die ons naar de volgende halte brengt. Dat blijkt een luxueus tentenkamp te zijn met een paradijselijk mooie tuin met prachtige bloemen en vlinders. Daarvoor moesten we wel even over een hoge hangbrug, maar dan laten we ons verwennen met heerlijk koud bier (eindelijk) en een aardig buffet. Heerlijk geslapen met het geluid van de kolkende rivier op de achtergrond.

Dag 19
We verlaten dit paradijs en rijden verder omlaag naar Bhaktapur, een middeleeuws tempelstadje. De bus vertoont kuren en om het half uur moet er geknutseld worden. Tenslotte wordt er  een stuk van een stangetje afgezaagd en kunnen we weer verder. Mooi tempelcomplex, maar ik vind het toch wel erg somber en donker.

Dag 20
Naar de laatste halte: Kathmandu. We hebben een andere bus, maar deze begeeft het al na 100 m. Het geluid dat van onder de bus komt is niet erg geruststellend en inderdaad moet er een andere bus komen. Geen nood, langs de weg is zoveel te zien dat wachten niet erg is.
In Kathmandu blijkt ons hotel midden in Thamel, de bruisende toeristenwijk te liggen.
Prachtig.

Dag 21
Vandaag weer een onvoorstelbare gebeurtenis: openbare lijkverbrandingplaatsen langs de rivier. Het dagelijkse leven gaat hier gewoon door. Terwijl er op drie plaatsen een brandstapel is waarop een lijk wordt verbrand, lopen de heilige koeien daar gewoon tussendoor, spelen kinderen in de rivier en lezen mensen een krant! Je mag er ook gewoon langs lopen, van een afstandje foto’s maken en je verbazen over het feit dat leven en dood hier zo gewoon samen gaan. Hierna lopen we via de apentempel naar de grote stupa met de alziende ogen van Boeddha. Een Tibetaans trekje in een verder helemaal Hindoeďstisch land. Boven heb je een prachtig overzicht op het plein en op de krioelende mensenmassa.

Dag 22
Kathmandu is een gekkenhuis, maar wel een heerlijk gekkenhuis. Veel restaurantjes, onnoemelijk veel winkeltjes en nog meer handelaars en souvenirverkopers Het Durbar Square van Kathmandu vind ik mooier en veel levendiger dan dat van Bhaktapur.  In Patan proberen we een glimp op te vangen van de levende godin Kumari, maar helaas krijgen we haar niet te zien.

Dag 23-24
Tijd voor de laatste inkopen en souvenirjacht en ’s avonds is er een heerlijk afscheidsdiner in een Thais restaurant met de groep. En dan is daar het moment van inpakken en klaar maken voor de lange terugreis via New Delhi (met een wachttijd van 7 uur) en Frankfurt naar Amsterdam. Handjes schudden op Schiphol en een fantastische vakantie zit er op. Een paar euro armer maar een schat aan ervaringen en herinneringen rijker, komen we thuis, ons huis. En kijk: een huis compleet met toilet, badkamer en stromend water!